Megszoktuk, hogy akciófilmek esetében a második részek mindig véresebbek, és ez sajnos így volt a világháborúk esetében is. Az első világháborút lezáró „békék” csak húsz évre szóló fegyverszünetet jelentettek. Az 1939-ben kitört második világháború pedig a világtörténelem legvéresebb fegyveres konfliktusa lett, amely a népirtásaival, a koncentrációs táboraival és az atombombával széles körben lerombolta a haladásba vagy a történelem értelmébe vetett bizalmat.
Hadd idézzük föl csak Akira Kuroszava fekete esőbe és egy Isten nélküli világba kivetett hőseinek beszélgetését A vihar kapujában című 1950-es posztapokaliptikus filmjéből: „talán végleg elvesztem a hitem az emberi lélekben”. Sokaknak azonban éppen hogy visszaadta a hitét a második világháború, hiszen az utólag visszatekintve a világtörténelem legnagyobb eposza is volt, amelyben mégiscsak a „jók” győztek.
„A tűz újra felemelkedik kárhozottjával” – írta Rimbaud az Egy évad a pokolban című látomásos füzérében, a Politikatörténeti Intézet második világháborús podcastsorozatában pedig valóban a pokolba invitálunk mindenkit, amikor a világégés legkülönbözőbb filmes reprezentációit ismertetjük az elkövetkező közel egy évben.
Gondolatban bejárjuk a második világháború nyugati „operettfrontját” éppúgy, mint a keleti front totális háborúját, a fogolytáborokba zárt férfiak tetvektől hemzsegő barakkjait és az éjfél előtt egy perccel bombarobbanástól és pezsgősdugó-pukkanástól hangos bunkereket. Hallhatunk viharban, hóesésben és napsütésben menetelő fanatikusokról és seftelő csibészekről, megsemmisült vesztesekről és a még a vereség után is „Banzáj!” felkiáltással kardot rántó, nyugati orientalista sztereotípiákat idéző eszelősökről.
A történészekből (a rádiós Gastgeber, Csunderlik Péter –PTI, ELTE; továbbá Bezsenyi Tamás – ELTE; Fóris Ákos – ELTE, Clio Intézet; Paár Ádám – Méltányosság Politikaelemző Központ) és a Régen minden jobb volt című rádióműsorból jól ismert filmes szakemberekből (Balázsy István, Forgács W. András, Laska Pál) rekrutált kommandó
az elkövetkező egy évben – ha nem is ötven óra alatt – számot vet azzal is, hogy a vesztes országok milyen különböző módokon próbálták meg feldolgozni múltjukat. Az őrületbe vakarózó borzas tengeralattjáró-legénység bemutatásán át a gyújtóbombáktól hajléktalanná vált gombszemű kisgyerekek rajzfilmes megjelenítéséig.
És azon is elmélkednek majd, hogy a naturalista vagy a szürrealista holokausztfilmek adják-e vissza jobban az egykor történt borzalmak felfoghatatlanságát. A sorozat végén még azzal a gondolattal is eljátszanak, hogy ha a Harmadik Birodalom nyeri meg a világháborút, vajon ma mindenkinek a Volkswagen jutna eszébe Hitler Németországáról a holokauszt helyett, és hogy mi van az Amazonas őserdőinek mélyén, vagy a Hold sötét oldalán?
A Politikatörténeti Intézet podcast sorozata eddig a Múltunk folyóirat, a Társadalomelméleti Műhely és a Napvilág Kiadó témáit, valamint emlékezetpolitikai kérdéseket dolgozott fel. Ezeket színesíti most induló, második világháborús sorozatunk, amelynek újabb adásaival havonta jelentkezünk.
A Harmadik Birodalom tizenkét éve a kivétel volt a német történelemben, vagy abból szervesen következik? A nácizmus kígyótojásait már a Második Birodalomban, a vilmosi Németországban lerakták, csak az első világháború után keltek ki? Első adásunkból kiderül:
A sorozat további adásait lentebb találod.
A podcastra feliratkozhatsz a Spotify-on és az Anchor.fm-en.
A tervezett program a törzsanyaggal:
1. A nemzetiszocializmus gyökerei
A fehér szalag (Das wisse Band – Eine deutsche Kindergeschichte, 2009 – r.: Michael Haneke)
Dr. Caligari (Das Kabinet des Dr. Caligari, 1920 – r.: Robert Wiene)
Max (Max, 2002 – r.: Menno Meyjes)
Mephisto (Mephisto, 1981 – r.: Szabó István)
2. Hitler-ábrázolások
A diktátor (The Great Dictator, 1940 – r.: Charlie Chaplin)
Berlin ostroma/Berlin eleste I–II. (Padenije Berlina, 1949 – r.: Mihail Csiaureli)
Nézd, ki van itt! (Er ist wieder da, 2015 – r.: David Wnendt)
A bukás – Hitler utolsó napjai (Der Untergang, 2004 – r.: Oliver Hirschbiegel)
3. A nyugati front
A leghosszabb nap (The Longest Day, 1962 – r.: Ken Annakin, Andrew Marton, Bernhard Wicki)
A halál 50 órája (Battle of Bulge, 1965 – r.: Ken Annakin)
Ryan közlegény megmentése (Saving Private Ryan, 1998 – r.: Steven Spielberg)
Dunkirk (Dunkirk, 2017 – r.: Christopher Nolan)
4. A keleti front
Bátor emberek (Szmelije ljugyi, 1950 – r.: Konsztantyin Jugyin)
Iván gyermekkora (Ivanovo gyetsztvo, 1962 – r.: Andrej Tarkovszkij)
Szállnak a darvak (Letyat zhuravli, 1957 – r.: Mihail Kalatozov)
Jöjj és lásd! (Igyi i szmotri, 1985 – r.: Elem Klimov)
5. A távol-keleti háború
Tora! Tora! Tora! (Tora! Tora! Tora!, 1970 – r.: Richard Fleischer, Kinji Fukasaku, Toshio Masuda)
Pearl Harbor – Égi háború (Pearl Harbor, 2001 – r.: Michael Bay)
Levelek Ivo Dzsimáról (Letters from Iwo Jima, 2006 – r.: Clint Eastwood)
Szentjánosbogarak sírja (Hotaru no haka, 1988 – r.: Isao Takahata)
6. A háború mint üzlet
Casablanca (Casablanca, 1942 – r.: Kertész Mihály)
Kelly hősei (Kelly’s Heroes, 1970 – r.: Brian G. Hutton)
A tizedes meg a többiek (1965 – r.: Keleti Márton)
A harmadik ember (The Third Man, 1949 – r.: Carol Reed)
A 22-es csapdája (Catch-22, 1970 – r.: Mike Nichols)
7. A fogolytáborlét dilemmái
Hetedik kereszt (The Seventh Cross, 1944 – r.: Fred Zinnemann)
A nagy szökés (The Great Escape, 1963 – r. John Sturges)
Híd a Kwai folyón (The Bridge on the River Kwai, 1957 – r.: David Lean)
Két félidő a pokolban (1961 – r.: Fábri Zoltán)
8. Holokauszt
Schindler listája (Schindler’s List, 1993 – r.: Steven Spielberg)
A zongorista (The Pianist, 2002 – r.: Roman Polanski)
Klein úr (Monsieur Klein, 1976 – r.: Joseph Losey)
Az élet szép (La vita e bella, 1997 – r.: Roberto Benigni)
9. Német múltfeldolgozás
A gyilkosok köztünk vannak (Die Mörder sind unter uns, 1946 – r.: Wolfgang Staudte)
Maria Braun házassága (Die Ehe der Maria Braun, 1978 – r.: Rainer Werner Fassbinder)
A tengeralattjáró (Das Boot, 1981 – Wolfgang Petersen)
Sztálingrád (Stalingrad, 1993 – r.: Joseph Vilsmaier)
10. Magyar múltfeldolgozás
Budapesti tavasz (1955 – r.: Máriássy Félix)
Utószezon (1966 – r.: Fábri Zoltán)
Az ötödik pecsét (1976 – r.: Fábri Zoltán)
Természetes fény (2021 – r.: Nagy Dénes)
11. Alternatív történelem és posztmodern újragondolás
A Harmadik Birodalom (Fatherland, 1994 – r.: Christopher Menaul)
Becstelen Brigantyk (Inglourious Basterds, 2009 – r.: Quentin Tarantino)
Brazíliai fiúk (The Boys from Brazil, 1978 – r.: Franklin J. Schaffner)
Iron Sky: Támad a Hold (Iron Sky, 2012 – r.: Timo Vuorensola)